tisdag, maj 05, 2009

Radio eller Spotify?

Hur många lyssnar på radio nu i Spotify-tider?

Som en del kanske märkt har The Voice Göteborg lagt ner i natt. Rockklassiker har intagit tronen vilket är en sorg för många göteborgare, mest för att vi redan har en rockkanal.

Är besviken då utbudet i Göteborg endast kommer att innehava gitarrbaserad musik, rock och liknande.
Var är variationen? När får folket bestämma vad som skall spelas på radio? Dags att släppa radion fri kanske? Sverige har ett extremt klent utbud av kommersiell radio som endast spelar samma musik om och om igen.
Min önskan är fler kanaler och mer variation. Inte i den form som NRJ eller Rix har idag. Ok, ny musik men vad är det för förskräcklig blandning?
Nischade kanaler är bäst, men vet vad man får, variationen behöver ju inte vara kass för det.
Se Radio 107.5 tex de har samma utförande på sin musik men variationen på låtar är fantastisk. De mixar både gammal och ny musik för att få dem att passa in i deras format, hur bra som helst.
Likaså var meningen med The Voice från början "HipHop&RnB" både gammal och ny. Kanske var det när Voice endast började spela ny musik som folket tröttnade?

Musik är en stor del i mitt liv. Endast mina sju timmar nattetid är tysta. På morgonen åker musik på, på jobbet har jag alltid lyssnat på radio men har mer och mer övrgått till Spotify. I bilden dock är det alltid The Voice som spelas, bra musik, trevliga programledare osv. Hemma är det en CD-skiva på ev Spotify.

Fördelen med Spotify är obetydligt lite reklam och friheten att välja vilken musik man vill, hur man vill.
Fördelen med radio är tillgängligheten, bilen, jobbet, hemmet, i affärer de når fler än TV, eller hur? Tillgången till ny musik- man slipper leta själv. Inte minst programmledeare och roligt snack!

Så länge utbudet ser ut såhär i Göteborg kommer jag inte lyssna mer på radio. Tänker inte lyssna på musik som jag inte gillar eller kanaler med rörig musikläggning.
Nu skall jag lyssna på en grym kanal med en urduktig programmledare på Radio 107.5 14.00-21.00 på webben då såklart.

1 kommentar:

Patrik sa...

Den radiostationen känns bekant ju! :P