torsdag, maj 07, 2009

Alltid som jag vill

Det är ett mysterium men allt ordnar sig alltid för mig. Har aldrig riktigt kännt att jag aldrig fått det jag velat. Förutom moppe när alla fyllde 15, sörjer det än i dag och skyller min dåliga bilförning på det.
Anyway, festen som jag ville ville ville gå på är flyttad. Jag kan vara hemma med min son och njuta precis som jag vill och ändå gå på festen.

Till något helt annat.
Även fast jag nu för tillfället, i all ilska har bojkottat reklamradio lyssnade jag i smyg på "Vakna med the voice" i morses(på webben såklart). Kjell, som jag ofta tycker är lite fjantig och inte alls så rolig sa något mycket klokt i morses. Han pratade aggressivt mot rökning. Även rökning är ett mysterium för mig.
Varför röker man?

Han berättade att 8 000 dör i Sverige på grund av rökning varje år. Han jämnförde detta med antalet trafikolyckor som leder till dödsfall som var 445st 2008. Vi är så jäkla noga med att sänka hastigeheten, kameror som övervakar, trafikpoliser och hela köret. Så fucking olagligt att köra för fort. Vad gör vi åt rökningen då?
Tänk om man skulle lägga ner lika mycket resurser på att få folket att sluta röka. Då genom utbildning och så vidare. Höj skatten på tobak för fan så slipper vi rökfria pröjsa deras kommande sjukdommar för alla, alla kommer att drabbas på något vis av sin rökning.
Man skadar inte bara sig själv utan även sin omgivning(vilket alla vet). Endast en fjärdedel av det ciggaretten utsöndrar inhaleras av rökaren själv. Tänk på alla som har gjort ett val att inte röka, eller på de som inte ens har gjort ett val- barn(tom ofödda sådana). De få röka ibland ändå.

Jag blir så förbannad, arg. Inte minst på dem som röker när de är gravida. Det förstår jag inte.

Detsamma tycker jag om alkohol och sötsaker. Det är gift alltihop.
Skulle nästan kännas bättre om de höjde skatten på godis också så jag slapp gå med dåligt samvete gentemot de som kommer betala mina följdsjukdommar för att jag trycker i mig några praliner då och då(läs ofta).

Fy skäms på mig!
Bläääääh!!

Inga kommentarer: