torsdag, januari 08, 2009

Desperata?

Såg ni Grammisgalan igår? Det gjorde inte jag men direkt på morgonen florerade nyheten på alla håll att polisen tagit ”pisseprov” på flera kända artister.

Jag är säker på att ett stort antal av dem just använder någon partydrog då och då.
Men är det där som poliserna borde leta? Är det där de största problemen ligger?
Borde de inte istället fiska efter de stora hajarna som sprider detta i landet? Förmodar att t. ex Kleerup inte livnär sig på att avyttra knark till minderåriga eller kriminella vid sidan om.

Tror inte heller att användandet av droger ibland kända någonsin kommer sluta. Det är inte skandalen i sig utan resultat det ger om det glorifieras.
Får inte att allmänheten en lite mer okej inställning till droger om en förebild visat positivt på ett urinprov? Att en osäker yngling tycker att det är okej att prova om dennes idol visar sig ha använt det någon gång?

Polisen kommer aldrig att kunna stoppa användandet bland kända (eller annat vanligt folk) men att visa upp sanningen i media resulterar endast i en större acceptans för droger hos svenska folket; tror jag.

Vad tror du?

6 kommentarer:

Sandra sa...

AGREE!! =)

Anonym sa...

Jag vet inte... Jag kan inte förstå riktigt vad det var för fel med att ta urinprov. Visst, det var inte jättesjyst att ta det just under en gala och förstöra stämningen. Men annars känner jag - människa som människa, om de utför drogtester på "vanliga" människor så varför ska de inte kunna göra det på kändisar? Droger är ju egentligen inte tillåtet Någonstans, oavsett om du är medelsvensson eller kändis... De på galan borde i vilket fall som helst inte haft något spår av droger i blodet. Det ska inte vara så att bara för att du blir kändis eller hamnar i innekretsar så kan du tänja på sådant som är olagligt! Det ska inte finnas några sådana "förmåner" i att bli kändis!

Chaluda sa...

Joanna: Jag tror att du inte förstår vad jag menar. Droger är ett faktum som finns överallt. Klart att ingen borde syssla med detta och "respektera" lagen, men nu är det inte så. Men borde man inte leta på grunden istället för att skrapa på ytan? Att göra detta är ett erkännande av polisen där de säger att droger används mycket bland kändisar som faktiskt många ser upp till. Den sanningen gör att många kanske inte tycker det är så konstigt med droger och samtidigt gör det mer ok att göra detsamma, eller? Kul att du reagerade ;)

Anonym sa...

Jo, jag förstod ditt inlägg. Och jag håller ju med dig om att det är smartast att lägga resurser och pengar på att ta de stora bovarna, de som arbetar "under ground". Men jag försökte bara visa på det som för mig var bra/positivt med att drogtesta kändisar på en känd gala, eftersom jag tyckte att det Var bra det polisen gjorde.
Och en annan liten sak.. Om mga då ser upp till kändisar och får för sig att det är ok eller coolt med droger m.m. som du säger. Och sen läser i tidningarna om hur polisen gallrar i kändissverige. Då märker de ju att det Är ju inte okej med droger, att det straffar sig oavsett status! Att ingen undslipper... Så kan man också se det.. - Utan att utesluta det faktum att ja, polisen borde kanske lägga mer krut på de etablerade ligorna som faktiskt sprider skiten!(men vem säger att de inte gör det också?: http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=2558726)

Ha det fint!
Det är nyttigt att diskutera :P

Chaluda sa...

Ser din poäng men tycker att det är skitdåligt att förstöra en stor gala och tradition som grammisen faktiskt är.. Helt irrelevant att drogtesta folk där..
Saken är den att ha narkotika i blodet sällan leder till straffs alls. Så jo de kommer att slippa undan fängelse.. nu kunde jag tyvärr inte öppna din länk men jovisst är det nyttigt att diskutera :))

Anonym sa...

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=2558726 , det råkade kma med en parentes