torsdag, april 23, 2009

Genus

Idag sa min son något som gjorde mig riktigt ledsen.

Han har en keps med Bilar figurerna på. Han har blivit lite smått fixerad, sådär som bara envisa treåringar kan bli. Jag frågade honom när vi satt i bilen påväg till min pappa på middag om han tycker att den är fin. 
"Ja den ä jätte giin" sa han glatt. Jag funderade högt över om jag kanske skulle köpa en sådan själv. Vet ni vad ungen säger? "Nää men mamma du kan inte ha bilaj, du få söpa en sejgeps(tjejkeps)!"

Jag kände mig totalt misslyckad. Har aldrig talat eller visat skillnad på sådant, eller jag har i alla fall kämpat hårt som fan för detta. Som färger, kläder, leksaker, filmer och så vidare. Inget är tjejigt eller killigt i vår lilla familj. 

Vart ligger dessa åsikter? Vem säger till sitt barn att "nää det kan bara flickor ha" eller vice versa. Jag kan inte förstå. 

Detta är fan grunden till könsdiskrimineringen i Sverige (hela världen) idag. 

Tre år är han, TRE ÅR!

helt otroligt fyrkantigt tycker jag..

7 kommentarer:

Patrik sa...

Jag tycker du ska köpa en bilar-keps älskling! Miss you!

Christian sa...

Äsch, du är inte det minsta misslyckad - du är en fantastisk mamma.
Manligt respektive kvinnligt beteende påverkas en hel del av gener, och av barnens omgivning utanför familjen. Däremot kan man som förälder endast påverka i rätt liten grad.
Så fokusera på att bygga upp ett bra förhållande till honom, precis som du har gjort hittills! Och ha roligt. Det är viktigt. :)

Bella sa...

Dessa dagisfröknar och föräldrar till dagisbarn som talar om för deras stackars barn om vad som är rätt färg och "märken" för killar respektive tjejer! De borde SKÄMMAS!
Du är en bra mamma och fin människa.. INGEN könsdiskriminering/könsroller i din familj inte!
Försök nu få lille basse på rätt spår igen! Det ska gå bra, ska du se, för du är en fantastiskt fin människa och mamma :)
Puss och kram!

. sa...

ELLER så är det för att han är kille och det är så att vi är lite olika och inte helt genusbefriade fast samhället gärna vill att det varken skall vara åt ett eller annat håll utan helt jävla blankt.

Tjejer och killar ÄR olika, men the solution är inte att omvända det totalt heller.

Vi vet alla att du inte är någon kämpe fÖr att killar skall vara si och tjejer skall vara så. oroa dig INTE

Chaluda sa...

Artistic: Absolut är det skillnad på könen och på hur de beter sig osv, stor skillnad.. Men det där med tjejsaker eller killgöra kan jag inte acceptera. Jag lyckade snacka bort det bra och får nu lov att köpa en bilarkeps. Han hade liksom ingen förklaring på varför? Det finns ingen heller..

Anonym sa...

Jag tycker inte att de är dagis fröknarnas fel som någon sa! Vi arbetar aktivt med genus och är utbildade inom detta! Men de räcker inte, barnpåverkas av allt runt omkring dem!

Chaluda sa...

Anonym: Jag håller med dig! Det är sällan dagis fel, de försöker ju till och med utbilda, eller informera rättare sagt, föräldrarna. På mitt dagis i alla fall. Jag älskar mina dagisfröknar- de absolut bästa.
Oftast är det föräldrarnas fel, kan jag inte ens räkna på fingrarna då jag hört kommentarer inom detta bland föräldrar, vänner osv.. Tyvärr ofta männen som inte vill att pojkarna skall leka med dockor, som faktiskt är en naturlig fas i utvecklingen. Tack för att du satte huvudet på spiken!!