onsdag, maj 05, 2010

Nu håller jag på igen..

Har ni sett filmen "Vicky Christina Barcelona"? Jag såg en stor filmaffisch under ett Stockholmbesök i oktober 2008 och insåg då att det var en film jag måste se, vet ej varför. Något lockade. Drog i mig.
Flera gånger har dess omslag talat till mig men jag har inte lyssnat, idag kunde jag inte hålla mig längre. Den låg slängd överst i en så kallad "sugga" på Coop full med filmer för endast för 59 kronor. I förbifarten fångade den mig, en enda blick i "suggan" och det var denna jag såg. Jag tog den.
Nu är jag kär. Jag är kär i det som trotsar allt. Det som trotsar alla regler vi människor byggt upp med vad man får och inte får. Bör och inte bör. Rätt och fel.
Borde inte det som känns rätt i hjärtat vara rätt även fast det bryter mot våra moraliska lagar? Även fast det känns rätt i en kvart för att sedan kännas mindre rätt. Jag tror i alla fall att man skall göra vad man känner för och inte vad man bör. Jag tror att om man inte följer sina känslor så blir man bitter eller lever i sitt liv i en lögn där man ljuger för sig själv så mycket att man tror på det.
Vad skall man då göra? Ljuga fruktansvärt överdrivet fantastiskt mycket så man tros leva sitt liv fullt ut, eller skall man släppa alla hämningar vår värld byggt upp för oss under livet hittills och börja leva på riktigt?
Jag tror det första alternativet att leva är vanligast främst för att det är lättast dels för att det andra skrämmer en. Sedan är det naturligtvis fel att bryta mot regler, hur de än lyder.

Själv har jag inte bestämt mig än hur jag skall leva än. Det enda jag vet är att jag vill så mycket med livet men inte vad jag skall göra.
Bara en bild från filmen som jag gillar

Inga kommentarer: