måndag, mars 07, 2011

Genus

Det är numer officiellt att jag har skaffat man och är nästan i daglig kontakt med denne.

Något som inte har passerat mig är våra fysiska skillnader. Förutom de självklara som snopp/snippa, bröst, behåring mm så finns det ju det där med styrka.

Han är alltid starkare än mig, hur mycket jag än försöker.
Fast jag är envis och vill bära all min packning själv så är det faktiskt så att han gör det bättre. Även fast jag är mästare på att öppna svåra lock så gör han det bättre. Och om jag någon gång skulle trilla och slå mig när vi är ute och går så kan han bära mig till vård. Jag kan ju inte bära honom.

Han är liksom bättre än mig. Tänk att han fick det bara för att han föddes till man. Vilken fördel fick jag som föddes till kvinna? Inget så märkbart som styrka i alla fall.

Jag är ändå glad att jag är envis och rätt tuff - det slår många starka män.

Inga kommentarer: