tisdag, maj 22, 2012

DMSA och MR

Ännu ett långpass på Östra idag.

Magnetröntgen gick inte att genomföra. Lilla Lou ville inte ligga helt fast i en vaccumkudde med öronproppar, hörselskydd och hörselkåpor med en massa saker över sig. Inte inne i en tunnel som låter jättemycket! Hon skrek så det fick avbryta. Inget svar därifrån alltså. Vi väntar på ny tid(typ som att det någonsin kommer att fungera).

DMSA gick jättefint. Lou låg helt still och man kunde få bra bilder. Men tyvärr visade den att nedre delen utav hennes njure(den med duplex) inte fungerar. Det kan vara medfött men troligtvis är det en påverkan av de infektioner som hon har haft.

På onsdag nästa vecka kommer vi veta vilken grad av reflux hon har. Men eftersom de såg att njurbäckenet vidgades redan på ultraljud så tror vi att det är minst grad tre. En profylaxbehandling(förebyggande med antibiotika) kommer att sättas in och ges under år.
Så, kommer det fler inflammationer så kommer ingrepp att diskuteras.

Men idag är Lou glad som alltid och ligger och flabbar i sömnen bredvid mig nu. På torsdag återgår jag till jobbet som vanligt igen.

Här ser man att den vänstra njuren är lite blå. Det är den delen som är skadad. Den njuren är också större pga duplexet och har två njurbäcken. Mer kommer vi se på kontraströntgen. 

3 kommentarer:

Jessica sa...

Stackars lilla Lou. Jag hade också reflux som liten så jag förstår hur hon känner sig med alla undersökningar. Även om jag bara kommer ihåg dom från efter operationen. Jag fick precis som hon antagligen kommer få göra, äta antibiotika varje dag i förebyggande syfte tills en operation kunde bli av. Hoppas ni allihopa mår bra i övrigt. Det var längesen jag såg dig nu. Säg till om du har tid över någon dag och känner för att träffas så tar jag mitt lilla åk och kommer in och hälsar på. Kram Jessica

Chaluda sa...

Oj, jag visste att du har haft något med njurarna... Är det helt borta nu? Fick du opereras? Hur många infektioner fick du? Vilken grad hade du? Massa frågor finns ju...

Jag vill jättegärna träffas. Det var ju en bra tag sedan och du har inte fått träffa Lou ens. Jag kan ju komma ner till KBA också. Jag är ledig i en vecka nu innan jag börjar jobba igen.

Kram på dig!

Jessica sa...

Hej igen. Kan inte du skicka ett mail på fb med frågorna du har, så kollar jag allt med mamma. Som sagt jag kommer inte ihåg så mkt :) men jag besvarar mer än gärna dina frågor :) Det spelar absolut ingen roll för mig vart vi träffas. Ska du ändå ner till kba kan vi träffas här annars kommer jag in till Gbg. Hur har du det på onsdag? Kram!